tiistai 15. huhtikuuta 2014

Maantiekausi

Se on taas se nopea jakso ihmisen elämässä, kun tekee ihan oikeasti mieli ajaa maantiepyörää. Lyhyen siitä tekee se, että kunhan polut taas kuivuvat, niin tuo höpötys unohtuu aivan yhtä nopeasti, kuin se alkoikin. Mutta kevät on ehdottomasti maantieajamisen aikaa, maailmalla ajetaan klassikoita ja Suomessakin luonto herää kevääseen ja asvaltit kuivuvat.

Kevätklassikot, etenkin Ronde Van Vlaanderen ja Paris-Roubaix, ovat aina olleet minulle erittäin tärkeitä kilpailuja. Niissä jokainen kilometri on tärkeä ja kilpailut ratkaistaan loppujen lopuksi vain mies miestä vastaan. Niistä syntyy myös sellainen sankarillinen ilmapiiri, mikä on omiaan ruokkimaan omaakin innostusta maantiepyörän päälle.

Viime syksyn ja talven aikana teki mieli itselläkin vähän parannella maantiepyörää. Vaikka en ole elämäni aikana kovinkaan montaa maantiekisaa ajanut, niin silti hyvillä leluilla on vaan hauskempaa leikkiä. Ja vieläpä kun Heli "lainasi" itselleen viime syksynä minun FFWD F4R:t krossikäyttöön ja alkoi lujasti vaikuttamaan siltä, että ne eivät aivan heti ole tulossa takaisin, laitoin sitten F5R:t Storckiin, kun sellaiset sattuivat sopivasti kävelemään vastaan. Ehkä korkeammat laipat jopa näyttävät noin isossa raamissa paremmalta, joten en valita.

Toinen merkittävä muutos tuli istuinpuolelle, kun vanha maantietolppani lähti krossarin kanssa seuraavaan kotiin, niin piti hankkia jotain tilalle. Aikalailla ulkonäkösyistä päädyin lopulta ohjaustangon kanssa yhteensopivaan 3T:n tolppaan. Samalla satulakin vaihtui Toupesta Rominiksi, kun se tuntuu jotenkin sopivan takapuolelleni paremmin. Tuota kaarevaa nokkaakin saattaa vielä ensi kesän aikaan tarvita, mikäli taas iskee vimma laittaa lisätankoja paikalleen ja käydä siirtämässä Sangin kympin aikaa pienempiin lukemiin.

Viimeisimpänä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä hiposteluna ruuvasin Ciamillon Zero Gravity -jarrut paikalleen. Aivan jäätävän kaunista työn jälkeä ja kun ne vielä painavat paloineen naurettavat 184 grammaa, niin onhan siinä jotain sellaista mekaniikkapornoa, että ei voi olla ihailematta. Täytyy nyt ajaa ja kokeilla niitä muutaman lenkin ajan ja jos ne hoitavat myös sen jarrujen tärkeimmän tehtävän, eli pyörän pysäyttämisen moitteettomasti, niin erittäin mieluusti jätän ne noille sijoilleen.

Nyt vaan, kun saisi tämän pienen orastavan kevätflunssan taltutettua, niin mieli tekisi lujasti maantielle ja uskonpa, että pääsiäisen pyhinä sitä vietetään muutamakin tunti tien päällä!


Runko Storck Scenario C1.1 (62cm, v. 2009)
Keula Storck Stiletto Aero
Ohjainlaakeri Acros integrated
Stemmi Ritchey WCS 4 Axis 120mm
Ohjaustanko 3T Ergonova Team
Satulatolppa 3T Doric Team
Satula Specialized Romin Evo Expert 143mm
Vaihdevivut Sram Red
Etuvaihtaja Sram Red
Takavaihtaja Sram Red
Kammet Sram Red 175mm (50/38 rattailla)
Keskiö Sram Red GXP
Takapakka Sram Red 11-23
Jarrut Ciamillo Zero Gravity
Kiekot FFWD F5R DT 240S -navoilla
Renkaat Continental GP4000, 22mm
Polkimet Look Keo Power
Mittari Polar CS600X, sis. kiinnikkeet ja nopeusanturin



2 kommenttia:

  1. Oolalaa. Kyllä nyt on kohdillaan kokonaisuus! Nuo kiekot sopii tuohon kuin nenä päähän ja nuo uudet osat myös. Kyllä sitä on ihaillen kateltu läheltäkin. Korkeammat laipat tuovat noita mittasuhteita inhimillisemmän näköisiksi, tosin isojen poikien pyörät ei ole ikinä lelun näköisiä :) Kyllä tässä on rehellisesti myönnettävä, että haikeus iskee taas kun aattelee mistä luopui..

    VastaaPoista
  2. Keltaiset venttiilinnupit sopii yhtähienosti tuohon kuin tarakka Pinaan... Mutta hieno peli silti ja ilmeisen kevyt! :D

    Hyviä ajoja vaan asfaltilla!

    T: VesaP

    VastaaPoista