Kevätklassikot, etenkin Ronde Van Vlaanderen ja Paris-Roubaix, ovat aina olleet minulle erittäin tärkeitä kilpailuja. Niissä jokainen kilometri on tärkeä ja kilpailut ratkaistaan loppujen lopuksi vain mies miestä vastaan. Niistä syntyy myös sellainen sankarillinen ilmapiiri, mikä on omiaan ruokkimaan omaakin innostusta maantiepyörän päälle.
Viime syksyn ja talven aikana teki mieli itselläkin vähän parannella maantiepyörää. Vaikka en ole elämäni aikana kovinkaan montaa maantiekisaa ajanut, niin silti hyvillä leluilla on vaan hauskempaa leikkiä. Ja vieläpä kun Heli "lainasi" itselleen viime syksynä minun FFWD F4R:t krossikäyttöön ja alkoi lujasti vaikuttamaan siltä, että ne eivät aivan heti ole tulossa takaisin, laitoin sitten F5R:t Storckiin, kun sellaiset sattuivat sopivasti kävelemään vastaan. Ehkä korkeammat laipat jopa näyttävät noin isossa raamissa paremmalta, joten en valita.
Toinen merkittävä muutos tuli istuinpuolelle, kun vanha maantietolppani lähti krossarin kanssa seuraavaan kotiin, niin piti hankkia jotain tilalle. Aikalailla ulkonäkösyistä päädyin lopulta ohjaustangon kanssa yhteensopivaan 3T:n tolppaan. Samalla satulakin vaihtui Toupesta Rominiksi, kun se tuntuu jotenkin sopivan takapuolelleni paremmin. Tuota kaarevaa nokkaakin saattaa vielä ensi kesän aikaan tarvita, mikäli taas iskee vimma laittaa lisätankoja paikalleen ja käydä siirtämässä Sangin kympin aikaa pienempiin lukemiin.
Viimeisimpänä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä hiposteluna ruuvasin Ciamillon Zero Gravity -jarrut paikalleen. Aivan jäätävän kaunista työn jälkeä ja kun ne vielä painavat paloineen naurettavat 184 grammaa, niin onhan siinä jotain sellaista mekaniikkapornoa, että ei voi olla ihailematta. Täytyy nyt ajaa ja kokeilla niitä muutaman lenkin ajan ja jos ne hoitavat myös sen jarrujen tärkeimmän tehtävän, eli pyörän pysäyttämisen moitteettomasti, niin erittäin mieluusti jätän ne noille sijoilleen.
Nyt vaan, kun saisi tämän pienen orastavan kevätflunssan taltutettua, niin mieli tekisi lujasti maantielle ja uskonpa, että pääsiäisen pyhinä sitä vietetään muutamakin tunti tien päällä!
Runko | Storck Scenario C1.1 (62cm, v. 2009) |
Keula | Storck Stiletto Aero |
Ohjainlaakeri | Acros integrated |
Stemmi | Ritchey WCS 4 Axis 120mm |
Ohjaustanko | 3T Ergonova Team |
Satulatolppa | 3T Doric Team |
Satula | Specialized Romin Evo Expert 143mm |
Vaihdevivut | Sram Red |
Etuvaihtaja | Sram Red |
Takavaihtaja | Sram Red |
Kammet | Sram Red 175mm (50/38 rattailla) |
Keskiö | Sram Red GXP |
Takapakka | Sram Red 11-23 |
Jarrut | Ciamillo Zero Gravity |
Kiekot | FFWD F5R DT 240S -navoilla |
Renkaat | Continental GP4000, 22mm |
Polkimet | Look Keo Power |
Mittari | Polar CS600X, sis. kiinnikkeet ja nopeusanturin |
Oolalaa. Kyllä nyt on kohdillaan kokonaisuus! Nuo kiekot sopii tuohon kuin nenä päähän ja nuo uudet osat myös. Kyllä sitä on ihaillen kateltu läheltäkin. Korkeammat laipat tuovat noita mittasuhteita inhimillisemmän näköisiksi, tosin isojen poikien pyörät ei ole ikinä lelun näköisiä :) Kyllä tässä on rehellisesti myönnettävä, että haikeus iskee taas kun aattelee mistä luopui..
VastaaPoistaKeltaiset venttiilinnupit sopii yhtähienosti tuohon kuin tarakka Pinaan... Mutta hieno peli silti ja ilmeisen kevyt! :D
VastaaPoistaHyviä ajoja vaan asfaltilla!
T: VesaP