keskiviikko 30. toukokuuta 2012

Helin Anthem X

Nyt kun kisakausi on taas alkanut ja talvella tehdyt tuunaukset ovat päässeet tositoimiin, on aika esitellä käytössä olevaa kalustoa. Naiset ensin, vaikka kivikkopolulle, joten tässä tulee tarinaa eräästä Giant Anthem X:stä...



Kolmisen vuotta sitten, juuri ennen Tahkolle lähtöä, iski hirvittävä tarve saada täysjoustomaasturi silloisen jäykkäperäisen tilalle. Edellisestä täysjoustokokeilusta (Trek Fuel 80) oli jo ehtinyt muutama vuosi vierähtää ja väliin oli mahtunut parikin jäykkäperäistä maasturia, viimeisimpänä käytettynä ostettuun hienoon Giant ATX 880 -runkoon kasattu karvan alle 10 kiloinen menopeli.

Internetissä tuli surffailtua vapaahetkinä ja uusi ihastus löytyi pikapuoliin: Giant Anthem X.0 valkoisella rungolla ja sinisillä yksityiskohdilla. Kauniimpaa pyörää ei vain maailmassa sillä hetkellä ollut, eikä painokaan ollut sieltä pahimmasta päästä. Pienen kiertelyn ja kaartelun jälkeen päätin sitten kävellä paikalliseen kauppaan ja alkaa kyselemään runkoa, vanhat osat (parhaat jo liki 10 vuotta vanhoja) kun olivat vielä aivan käyttökelpoisia. No, eihän niitä runkoja tietenkään enää alkukesästä Suomessa ollut, eikä oikein enää muuallakaan...

Onneksi Joutsensillan Intersportin Lassi ja Giantin maahantuoja Finmebli halusivat välttämättä minulle rungon hommata ja sainkin sellaisen pienen odottelun jälkeen pari päivää ennen Tahkoa. Tahkon jälkeen vanha fillari saikin toimia osaluovuttajana Anthem X:lle. Hymy oli herkässä, kun uudella pyörällä vihdoin lenkille pääsi. Lisäpainoakin tuli vain karvan vajaa 1kg ja Park Toolin vaaka pysähtyi lukemiin 10,8kg.

Pieniä muutoksia matkan varrella kuitenkin aina tapahtuu. Vanhimmat, hyvin palvelleet osat alkoivat viime vuonna luovuttamaan: DT Hügi 240 -takanavan kuori murtui, X.0:n takavaihtajan jousi alkoi kuoleutumaan, kisassa heitetty voltti mursi kuitutangon päätä ja RS Reba World Cupin vaimennuspatruuna porsi keskellä kesää. Vaimennuspatruunan vaihdoin vielä vanhaan keulaan, jotta ajot jatkuisivat, mutta muuten syksyn pimeinä hetkiä vahinkoja arvioidessa alkoi varmistumaan uuden keulan, ohjaustangon, takavaihtajan ja kiekkojen tarve.

Kerrankin satuin alennusmyynteihin oikeaan aikaan, kiitos Kimmon kattavan nettiseurannan. Fox F100 FIT RLC vuosimallia 2011 tarttui hyvällä aleprosentilla ostoskoriin, kuten myös uudet kiekot. Lisäksi poistin oululaisilta pyöräilijäystäviltä vähän käytettyinä kuitutangon, etu- ja takavaihtajan ja vaihdevivut kohtuuhintaan. 10kg alittui näillä osapäivityksillä helposti.


Tuorein kuva, painoa 9,7kg

Ajossa ryhdikkäämmin toimivan keulan huomaa selkeästi. Rokkarin Reballa oli taipumus niiata syvissä kuopissa ja ojanpohjilla liikaa sisään ja aiheuttaa ylimääräisiä jumppaliikkeitä, Foxin myötä ajamisesta on tullut rauhallisempaa ja kuopatkin pienentyneet. Foxin kiertojäykkyys on myös huomattavasti parempi kuin Rebassa, mutkien ajamisesta on tullut paljon tarkempaa. Kevyemmät kiekot taas huomaa pyörää kiihdyttäessä, pyörä tuntuu kiihtyvän liki itsekseen.

Anthem X:n rungolla on nyt takana karvan vajaa 7000km ja pientä kulumista ja paria nirhaumaa lukuunottamatta runko on liki uudenveroisessa kunnossa. Ainoastaan kerran siihen on jouduttu vaihtamaan linkkujen laakerit.

Osat:

Runko Giant Anthem X.0 (S-koko)
Keula Fox F100 FIT RLC
Takaiskari Fox RP23
Ohjainlaakeri FSA
Stemmi Ritchey WCS 100mm / 25,4mm
Ohjaustanko Easton EC90
Satulatolppa Thomson Masterpiece setback
Satula Selle San Marco Aspide Glamour
Vaihdevivut Sram X-0
Etuvaihtaja Shimano XTR
Takavaihtaja Sram X-0
Kammet Shimano XTR, 28-38 TA Specialites -rattailla
Jarrut Hope Mono Mini Pro 160mm/140mm levyillä
Kiekot DT Swiss 240s + NoTubes ZTR Podium MMX
+ Sapim CX-Ray
Renkaat Schwalbe Rocket Ron 2,1"
+ Schwalbe XX-light sisurit
Polkimet Look Quartz

3 kommenttia:

  1. Kevyeksi oot Anthemin saanu. Kuitenkin osalista vaikuttaa hinta/laatusuhteeltaankin järkevältä ja kestävältä.

    VastaaPoista
  2. Miten tuo 28-38 TA -setti on toiminut Suomen kisoissa? Takapakka lienee 11-34? Oletko kaivannut bashringia missään vaiheessa?

    - Ari

    VastaaPoista
  3. 28-38 -ratastus on toiminut todella hyvin, takaa löytyy tosiaan 11-34 -pakka. Suomen kisoissa vastaan ei ole tullut mäkiä, joissa tuo 28 olisi liian iso ja vastaavasti 38-rattaalta loppuu välitykset vasta siellä 42-43km/h korvilla. Tietty pyöritystekniikkaa hiomalla pääsis vielä kovempaakin, tuolla 43km/h nopeudella kun kadenssi on vasta noin 100rpm.

    Hyvä puoli noissa rattaissa on, että kumpikin ratas on ajettava. Pienemmällä tulee ajettua nousupätkien lisäksi hitaita polkuja, suo/mutamönkimistä ja teknisempiä pätkiä, ja isommalla pystyy käyttämään liki koko takapakkaa hyväkseen, eli aivan kaikkea lyhyistä nousuista tasamaatempoon. Ketjun tosin olen katkaissut siten, että iso-iso -ratastuksen käyttö ei ole mahdollista.

    Bashringia en ole vielä tähän mennessä kaivannut.

    VastaaPoista