sunnuntai 9. kesäkuuta 2013

Onko vehkeiden koolla väliä, osa 2

Aikaisemmin olemme pohtineet rengaskoon vaikutusta maastoajoon Onko vehkeiden koolla väliä? ja Jotain siltä väliltä -kirjoituksissa. Viime helmikuussa saimme Special Bikesta lainaan 650b-kiekot mittailtavaksi, mutta silloin jätimme testilenkin tekemättä talven ja flunssan takia. Vaikka varmasti kiekkojen eron talvikelilläkin olisi huomannut, niin michelinukkovaatetus ja talvipolkujen tasaisuus eivät tuo niitä parhaita eroja esiin. Nyt on kesä korjannut molemmat - polut ovat kuivia ja kuskikin ajokunnossa.

Testit ajettiin minulle hyvin tutuilla poluilla Kempeleen Köykkyrissä. Maasto on pääosin kuivaa mäntymetsää ja sieltä löytyy muutama vähän kivisempikin polkupätkä, sekä 25 metriä korkea tekomäki. Testikierros oli noin 2 kilometriä pitkä ja sisälsi noin 40 metriä nousua per kierros, eli mäkeäkin sai kiivetä. Vertailua varten rata oli jaettu kolmeen osuuteen. Ensimmäinen osuus oli melko tasaista ja suoraviivaista kangaspolkua, toinen osuus oli vastaavasti huomattavasti mutkaisempi ja kivisempi, jotta saatiin eroja ketteryydessä. Ja kolmas osuus oli suora veto mäen päälle ja teknisesti helppo, mutta kovavauhtinen lasku takaisin stadionalueelle.

Testiä varten pyysin lainaan samat 650b-kiekot Special Bikesta ja Pyörä-Suvalalta sain 29-tuumaisia edustamaan naisille suunnitellun Trek Cali SL:n. 26-tuumaista täysjoustoa edusti itseoikeutetusti oma Giant Anthem X ja jäykkäperäinen Giant vuorotteli 26- ja 27,5-tuumaisena kiekkoja vaihtamalla. Ajettavia kombinaatioita oli siis riittävästi. Ajoin ensimmäisen ja viimeisen testikierroksen Anthemilla, jotta nähtäisiin muuttuuko ajajan nopeus enemmän ajan myötä, kuin kalustoa vaihtamalla.



No, mitä se kello sitten näytti?


Osuus 1 Osuus 2 Osuus 3 Yhteensä
26" täysjousto 01:53,5 02:39,8 02:44,6 07:17,9
650b jäykkäperäinen 01:55,5 02:37,8 02:44,1 07:17,4
29" jäykkäperäinen 02:08,7 02:55,8 02:53,7 07:58,2
26" jäykkäperäinen 01:56,4 02:41,9 02:33,3 07:11,6
26" täysjousto 01:55,3 02:33,1 02:32,0 07:00,4

Kello kertoi karulla tavalla, että 29-tuumainen oli selkeästi hitain testikierroksella. Tämä on helposti selitettävissä sillä, että pyörän luonne ei ollut lainkaan niin kisahenkinen kuin kahdella muulla. Trek Cali SL sopii mielestäni erinomaisesti retkeilyluonteiseen nautiskelupyöräilyyn, ei niinkään kelloa vastaan ajamiseen. Heti kierroksen alusta asti se pyrki viemään ajamista mukavuusalueelle, enkä ehkä saanut itsestäni aivan kaikkea irti sen kanssa. 

Toisaalta syynä heikohkoon aikaan oli myös pyörän kankeus. Vaikka Trek oli vain 15-tuumaisella rungolla, se tuntui selkeästi itseään suuremmalta niin hyvässä kuin pahassakin. Se meni eleettömästi juurakossa eteenpäin, mutta mutkaisella polulla sitä joutui ohjastamaan tosissaan. Eräässä teknisemmässä nousussa en saanut sitä taitettua kivien välistä ja jouduin juoksemaan ylös, mikä sekin näkyi suoraan kellossa. Tämä pyörä kuitenkin muutti käsitykseni 29-tuumaisista pienistä maastopyöristä, se oli ennakko-odotuksiani huomattavasti mukavampi ajettava.

Loput kolme kokoonpanoa osuivat noin 17 sekunnin ruutuun, joten ajan perusteella johtopäätösten tekeminen on melko vaikeata - varsinkin kun hitain ja nopein aika on ajettu samalla pyörällä. Eli ainakaan tällä perusteella 650b-kiekoista ei tullut minkäänlaista sateentekijää. Ajotuntumaltaan pykälää isommat kiekot olivat kyllä ihan kivat, pyörä tuntui selkeästi korkeammalta ja juuret eivät ehkä tuntuneet läpi ihan niin paljoa. Pyörä kääntyi varsin mallikkaasti, vaikka tätä tosin odotinkin, koska runko pysyi samana kuin 26-tuumaisilla ajaessa. 

Oikeastaan itsekin olin yllättynyt, kuinka vähän eroa oli 26- ja 27,5-tuumaisen välillä. Merkittävin oivallukseni oli, kuinka hienon tuntuisesti 26-tuumainen jäykkäperäinen kiihtyy ja kiipeää. Vaikka kello ei sitä suoraan kerrokkaan, niin onhan se ärhäkimmän oloinen ajettava tästä ryhmästä. 26-tuumainen täysjousto taas on vaan eleettömän nopea kaikkialla. Ja vaikka ajoin koko kierroksen jousitus täysin auki ja tapojeni mukaan aika herkälle säädettynäkin, niin eihän tuo hirveästi "notkumisen" takia hävinnyt missään.

Tänäkin viikonloppuna minulta kysyttiin ainakin kahteen otteeseen 650b-kuumeesta. Olen aina avoin uusille ideoille ja hienoille leluille, mutta koska minulla on hyvä valikoima kisakelpoisia 26-tuumaisia kiekkoja ja renkaita ja tämän testin perusteella näyttää, että vauhtia ei voi juurikaan selitellä vehkeiden koolla, vaan suurin tekijä loppuaikaan löytynee vessan peilistä joka aamu, niin taidan ainakin tämän kauden ajaa vielä pienemmillä kiekoilla aivan tyytyväisenä.

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen testi. Toisaalta osoittaa myös sen, että hyvä kuski ajaa pyörällä kuin pyörällä samansuuntaisia aikoja.

    Yllättävintä ehkä on, että olit täysjoustolla tasasella osuudella nopeampi kuin jäykällä 650b:llä ja vastaavasti kivikossa aavistuksen nopeampi kuin täysjoustolla. Toki tämäkin sitten korjaantui tuolla viimeisellä ajolla :)

    Olisiko tässä lopputulos kuitenkin se, että nopeiten ajoit sillä pyörällä, millä olet eniten muutenkin ajanut ja mikä on itsellesi tutuin pyörä (Anthem).

    VastaaPoista
  2. Kyllähän se siltä näyttää, että nopeiten pääsee tutuimmalla pyörällä. Tosin tuo testisessio oli ensimmäinen lenkki Anthemilla 8 kuukauteen ja ajolinjat välillä sen oloisiakin.

    Kun kerran on pyörän käteen sopivaksi rakentanut, niin kyllä se kulkee kohtuudella pienen tauonkin jälkeen. :)

    VastaaPoista