tiistai 5. helmikuuta 2013

Jotain siltä väliltä

Viime kesänä, Tahkon jälkeen pohdimme 26 ja 29-tuumaisten pyörien eroja, mutta silloin ei vielä ollut minkäänlaista kosketusta väliin tulleeseen kiekkokokoon, eli 650b:hen. Kiinnostus kyseistä rengaskokoa kohtaan heräsi jo viime kesänä, kun Heli kävi Eurobikessa tutustumassa uutuuksiin. Kun kyseistä kokoa alkoi näkymään ammattilaistenkin alla varsin hyvällä menestyksellä, päätimme tutustua myöhemmin aiheeseen tarkemmin.




Niin runkojen, kuin kiekkojenkin osalta valikoimat ovat vielä valitettavan suppeita. Varsinkaan keveitä 650b-runkoja ei ole toistaiseksi tullut liikaa vastaan. Maailman foorumeillakin keveitä 650b-kokoisia XC-ohjuksia on tehty laittamalla 650b-kiekot 26-tuumaisille tarkoitettuun runkoon. Meillä kovinta spekulointia on herättänyt ajatus, josko Helin jäykkäperäiseen Giantiin mahtuisi suuremmat renkaat, joten sitä on kovasti sittemmin mittailtu ja laskeskeltu. Netistä löytyy aika mukavasti erilaisia mittauksia, mutta eihän tällaiseen asiaan saa muuten varmuutta, kuin itse kokeilemalla.

Onneksi Special Bikesta löytyy nykyään sovitettavaksi yksi No Tubesin keveä 650b-kiekkopari Pacentin 2.0" Quasi-Moto -renkailla. Renkaan leveys vastaa melko pitkälti Helin suosimaa 2.1 -tuumaista Rocket Ronia, joten sikäli se on erittäin oivallinen paketti sovitukseen. Kokeilimme kiekkoja sekä jäykkäperäiseen Giant XTC Allianceen, että Giant Anthem X:ään.

Silmämäärin kiekkoja vertailtaessa on melko hankala sanoa, kumpi on kumpi. 650b-kiekko näyttää selkeästi enemmän 26-tuumaiselta, kuin 29-tuumaiselta, varsinkin vähän kapeammalla renkaalla. Myös halkaisjamittauksessa ero oli melko pieni, ainoastaan kaksi senttiä. Kummankin renkaan profiili on 48mm, joten ero tulee pelkästään vanteen halkaisijasta.



Halkaisijan mittaus tehtiin siten, että rengas laitettiin pystyyn korjaustelinettä vasten ja korkeus mitattiin nappulan kohdalta, koska se on kuitenkin oleellisin mitta runkoon sovittamista ajatellen. Odotettua niukempi ero halkaisijoissa nosti toiveita renkaan mahtumisesta Giantin takahaarukkaan. Foxin 100-milliseen haarukkaan kiekko mahtui - tämän toki osasimme jo ennakoidakin, kun niin moni muukin on jo aiemmin kyseisen rengaskoon saanut haarukkaan mahtumaan. Renkaan kuviosta jää vielä vähän yli 100mm matkaa kruunun alaosaan, joten renkaan ei pitäisi päästä ottamaan kiinni kruunuun edes keulan pohjatessa.


Suureksi riemuksemme rengas mahtui myös takahaarukkaan. Parituumaisella koerenkaalla väliäkin jäi vielä ahtaimmassakin paikassa noin puoli senttiä. Kovin paljon järeämpää rengasta 650b-vanteella ei kannata siis takahaarukkaan tarjota.




Isommat kiekot natsaavat mainiosti myös ulkonäöllisesti ja ainoa vaikutus geometriaan on keskiön nouseminen sentillä ylöspäin. Tämä kannattaa ottaa huomioon varsinkin, mikäli standover height -mitta on jo alkuperäisilläkin kiekoilla tiukilla, mikä saattaa olla usein tilanne 100-millisellä keulalla ja pienellä runkokoolla.

Seuraavaksi kokeilimme kiekkoja Anthem X:ään, mutta siitä ei tullut aivan edellisen kaltaista menestystä. Keulan puolelle kiekko tietysti mahtui, mutta takahaarukassa tuli liian ahdasta. Rengas otti kiinni niin ylemmän linkun kohdalla, kuin myös keskiön tuntumassa.




Kun nurkissa sattui pyörimään yksi vanhempi Rock Shox Reba, niin pitihän kiekkoja kokeilla myös siihen. Reban muotoilu on liian ahdas, sitä ei pysty käyttämään parhaalla tahdollakaan 650b-kiekkojen kanssa.


Säätämöä pidemmällä emme käyneet kiekkojen kanssa, joten toistaiseksi ei ole käytännön arvioita parin sentin vaikutuksesta ajotuntumaan. Teoriassahan asiaa voi toki pimeinä talvi-iltoina spekuloida likimain rajattomasti. Samalla kannattaa myös pohtia lujasti eri rengasmallien vaikutusta, kuten alla oleva kuva vanhasta 2.2 -tuumaisesta Race Kingistä osoittaa. Onko lasi nyt sitten puoliksi tyhjä, vai puoliksi täynnä, tai lieneekö tuo se seuraava hittituote 26.75 tuumaa?





5 kommenttia:

  1. Tämä oli kyllä yksi parhaista - ellei peräti paras - 650B-blogaus joka on tullut luettua. Loistavaa settiä jälleen tässä internet-päiväkirjassa. Kiitos!

    - Tuomas

    VastaaPoista
  2. Mainio raportti.
    Arvioitteko sitä, ettei 650b etukiekko ota Anthemissa viistoputkeen keulan pohjatessa?
    Olen omaan Anthemiin (S-koko) ajatellut laittaa eteen 650b-kiekon.
    -Kimmo-

    VastaaPoista
  3. Tuota emme ajatelleetkaan lainkaan, mutta sehän olisi käytännössä melko yksinkertaista mittailla 26-tuumaisen kiekonkin kanssa. Jos ottaisi keulasta ilmat pois ja painaisi sen pohjaan ja sen jälkeen mittaisi pienimmän etäisyyden renkaan ja runkoputken välistä. 650b vanteen säde on noin sentin suurempi, kuin 26-tuumaisen, jolloin pienemmällä kiekolla väliä pitäisi olla yli tuon sentin, jotta 650b-kiekko ei aiheuttaisi ongelmia pohjatessa.

    VastaaPoista
  4. Onko Heli käynyt koeajamassa vielä 650b -kiekkoja? Ja tuliko jopa 650b -kuumetta?

    Tässä blogissa tulee niin hienoa analyyttistä pohdiskelua, että jos jotain täällä kehutaan niin sitä tohtii jopa itsekin ehkä kokeilemaan. Yleensä näiden Suomeenkin rantautuneiden sponsorikuskien ylitsevuotavan välineiden hehkutuksen voi laskea suoraan toisesta korvasta ulos. Ehdottomasti Suomen parhaita pyöräilyblogeja. Kirjoituksia voisi toki tulla useamminkin. :)

    Niin, 26" ja 29" on jo vertailtu ihan riittävästi, mutta 26" ja 27.5" olisi mielenkiintoinen keskustelu. Kuten Helille, itsellenikin nuo hiukka isommat kiekot sopisivat nykyiseen pikkupyöräiseen, mutta käytännön tasolla saavutettavat hyödyt tai haitat kiinnostavat.

    VastaaPoista
  5. Kiitoksia kehuista, todella mukavaa että meidän pohdinnoista on apua! Pyörän päällä tulee kuitenkin vietettyä suurin osan vapaa-ajasta, joten tiuhempia blogipäivityksiä en pysty lupaamaan.

    Kyllähän se 650b-kuume vaivaa jonkin verran, mutta vielä pitää odottaa muutama viikko, että Oulun polut kuivuvat testikuntoon. Mikäli Special Biken 650b-kiekot ovat vielä silloin lainattavissa, niin tälle testille tulee touko-kesäkuun aikana jatkoa - toivottavasti pienillä lisämausteilla höystettynä. ;)

    VastaaPoista