maanantai 1. lokakuuta 2012

Eroon kesäkiloista!

Tähän aikaan vuodesta kaikki otsikot kauppojen lehtihyllyissä kirkuvat tuota otsikon tekstiä, siispä minäkin päätin liittyä virtaukseen. Tosin oman massan keventäminen vaatisi niin paljon henkilökohtaisia uhrauksia, että valitsin sijaiskärsijäksi perheen uusimman tulokkaan, Giant XTC:n, jonka jo esittelin aiemmassa tekstissäni.

Kuukausi sitten taloon tullut Giant oli ehkä vähän turhan tukevassa kunnossa, joten tein hänelle erittäin tehokkaan kunto-ohjelman.

Viikko 1: Vanhat osat irti ja myyntiin
Viikko 2: Tilalle lainaosia muista pyöristä
Viikko 3: Kovaa peruskuntolenkkiä ympäri maakuntaa
Viikko 4: Laatikollinen uusia osia ja lainaosien palauttaminen

Viimeisimmässä laatikossa tuli KCNC:n 400-millinen satulatolppa (170g), Lookin maastopolkimet (288g), yksi Aspide Glamour -satula lisää (198g), Shimano CX70-etuvaihtaja (106g), Sramin 175-milliset XX Q156 -kammet 39/26-rattailla keskiöineen (754g). Uusia jarruja en raaskinut vielä ostaa, joten Anthem sai luopua talveksi vanhoista Hopen Mono Mini Pro:ista ja tyytyä mekaanisiin Avideihin. Lupasin Anthemille korvaukseksi kevään korvilla jotain todella kivaa tilalle...

Painava satula

Kuntokurssi saavutti tavoitteensa ja Giant pääsi mallin mittoihin tiukassa aikataulussa. Se on kaikkien aikojen kevein maastopyörä meillä ja ensimmäinen, joka alittaa ajokunnossa polkimineen 9 kilon rajan.

Mitä se keveys sitten kustantaa?

Alkuperäinen aihio maksoi Hibiken tarjouksessa 999 euroa, siitä ylimääräiset osat myymällä keulan, rungon, ohjainlaakerin ja muutamien pienosien hinnaksi jäi ehkä aavistuksen yli 600 euroa. Kiekkosetti oli jo valmiiksi hankittu Anthemiin, mutta se muodostaa niin ison osan kokonaishinnasta, että siitä lisätään 549,90 euroa. Kammet ja muut samassa paketissa tulleet osat kustansivat yhteensä 599,75 euroa. Eastonin ohjaustangon ja XTR-pakan ostin käytettynä paikalliselta ajokaverilta, joten niistä laitettakoon 100 euroa. Specializedin pulloteline kustansi 15 euroa ja renkaille voisi laskea hinnaksi noin 80 euroa sisuskumeineen. Vaikka kotoa löytyneille vanhoille osille ja pientarvikkeille laskisi hintaa noin 100 euroa, niin silti jäädään vielä alle 2000 euron.

Aika tarkasti pitäisi syksyn alelaareja koluta, että löytäisi vastaavan tasoisen pyörän samaan hintaan. Osienkin pitäisi olla vieläpä varmatoimista, kisakelpoista perustavaraa, ilman todella arvokasta AX Lightness -osastoa tai toisaalta nimetöntä, ehkä aavistuksen epävarmaa kiinankuitukikkailua. Viimeisimpien säätöjen jälkeen Giant on todella kepeä, nopea ja varsin sopiva käteen. Olen siis erittäin tyytyväinen lopputulokseen!

Jari-Matti Latvala -tyyppinen pysäköinti peltoon


p.s. Koska pyörästä karisi kilot noin helposti, kuskia sietää vähän palkita...

Mmm... mustikkaa ja valkosuklaata

1 kommentti:

  1. Veikkaan kyllä, ettei löydy vastaavaa. Hinta-laatu-paino -suhde on kyllä kohdillaan! Ja potentiaalia piilee mitä ilmeisimmin keventelyynkin. Tärkeintä lienee, että toimii interwepin ulkopuolellakin :) Hieno se on ja toivotan: Happy Trails!

    VastaaPoista