Vähän aikaa minulle itsellekin oli epäselvää, tulisinko enää tekemään mitään Salsalla tai sen rungolla ja kävin varovaisia kauppojakin siitä useammankin henkilön kanssa. Mutta, kun kuulin tarpeeksi usein, että brittein saarilta saa halpaa scandiumia siihen ja siihen hintaan, kiinasta kuitua vieläkin halvemmalla ja sieltä sun täältä vaikka mitä, niin tuumin, että tämähän kyllä passaa. Ihmiset saavat ostaa raaminsa maailmalta niihin hintoihin ja minä ajan Salsalla vielä vähän lisää. Seuraavaksi piti enää keksiä, että mitä ja millä kokoonpanolla.
Kun fillaritorilta löytyi sopiva jäykkä keula kohtuulliseen hintaan, alkoi homma hahmottua. Salsa saisi seuraavassa elämässään palvella twentyniner-commuter-flat-bar-gravel-grinder-tai-joku-muu-muotisana -pyöränä, eli kansankielellä täysjäykkänä maastopyöränä. Tarkoituksena oli saada se kasaan jo Kuusamon GG-ajoihin, mutta siellä edustin vielä Santa Cruzilla, kun muutama osa jäi lähtöpäivään menessä vielä pulttaamatta paikalleen.
Toisaalta lienee ihan hyvä asia, että en lähtenyt noin pitkään reissuun aivan vasta kootulla fillarilla, sillä vaikka sain tuon näennäisesti kasaan heti Kuusamon reissun jälkeen, meni ohjaamon säätöjä etsiessä vielä muutamiakin lenkkejä kasaamisen jälkeen. Onneksi paikallisilta pitkän linjan harrastajilta löytyi sopivia osia, millä sain kokeiltua ja testailtua oikeat säädöt kohdalleen ja nyt ajoasento tuntuu todella luontevalta käteen.
Vaikka olen jo useamman tuhat kilometriä ajanut cyclocross-pyörälläkin sitten vuoden 2004, kun ensimmäisen Kona Jake The Snaken hommasin, niin jotenkin käyrä tanko ei ole tuntunut kaikkein luontevimmalta kaikkiin paikkoihin. Suoratankoinen tuntuu kaupunkiliikenteessä huomattavasti krossaria kätevämmältä, enkä minä usko, että edes hirveän montaa tappiota tulee työmatkatemmossakaan painon tai rullaavuuden takia. Ja, kunhan normaali oululainen puolen vuoden talvijakso taas iskee päälle, niin veikkaanpa, että hyvät ominaisuudet senkun korostuvat.
Kahdenkymmenentuhannen kilometrin rajaa en ole vielä millään pyörällä rikkonut, saapa nähdä, mennäänkö tällä kokoonpanolla jo siihen rajapyykkiin.
Osat:
Runko | Salsa Mamasita (koko XL, vm. 2008) |
Keula | eXotic Carbon Rigid MTB Fork |
Ohjainlaakeri | Hope Headset 1 1/8" |
Stemmi | BBB 130mm |
Ohjaustanko | Bontrager Big Sweep 620mm |
Satulatolppa | Thomson Elite 27.2 / 410mm |
Satula | Specialized Toupe 143 |
Vaihdevivut | Sram X-0 gripshift |
Etuvaihtaja | Shimano Ultegra |
Takavaihtaja | Sram X-0 |
Kammet | Middleburn RS7 Duo 180mm (40/29 rattailla) |
Keskiö | Race Face Taperlock 68/108mm |
Takapakka | Shimano XT M770 (11-34) |
Jarrut | Avid BB7, 160mm levyillä |
Kiekot | Hope Pro II + DT Revolution + DT X470 |
Renkaat (etu/taka) | Schwalbe Rocket Ron 29x2,1" / Schwalbe Furious Fred 29x2.0" |
Polkimet | Time Atac Alium |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti