Kun rakensin kesällä täysjouston kisakäyttöön, jäi säätämön seinälle roikkumaan ylimääräinen Santa Cruzin kuiturunko ja Foxin 100-millinen RLC-keula. Suunnittelin noiden jatkoksi jo kaikkea mahdollista aina XX1-osasarjaa myöten, mutta päädyin kuitenkin lopulta budjettisyistä siihen, että keräilin nurkista vanhoja osia ja rakensin niistä mahdollisimman hyvän ja nopean laitteen. Ja, koska elämä ei ole pelkkää Tähtisadetta, niin tällä kertaa pidin rakentelussa sen mielessä, että tuolla pyörällä pitää ajaa talven työmatkat ja se tulee olemaan myös pääasiallinen polkulenkkipyöräkin samalla. Täysjousto saa odotella taas ensi kesää ja kisoja.
Koska tämä tuotos tuli sitten jo hyvin vahvasti Salsan tontille, päätin, että puran Salsan ja otan siitä ainakin ison osan komponenteista uusiokäyttöön. Heliltä jäi Tallboysta kesän XX1-päivityksen jälkeen ylimääräiseksi 9-lehtinen XTR-pakka ja Sramin kuituhäkkinen X.0 -takavaihtaja. Lisäksi laatikon pohjalla oli jo valmiina Helin jäykkis-Giantissa ollut Shimanon CX-70 -etuvaihtaja, joten vaihteiston palikat olivat siinä.
Kampiosastolla aika varma, joskaan ei niin yllättävä, valinta tälläkin kertaa oli titaaniakselinen Race Facen Taperlock -nelikanttikeskiö ja Middleburnin Duot 42/29 -rattailla. Välitysalue on ainakin sellainen, että tuolla pärjää, sekä työmatkatemmossa, että myös Lehmämäessä. Ja onhan sitä Palokan sorateillä joskus ajettu sen verran vilkkaasti, että luulenpa tuon 42-piikkisen eturattaan tulevan sielläkin aivan tarpeeseen.
Ainoat varta vasten tähän projektiin hankitut osat olivat Eastonin EC70 -ohjaustanko ja Thomsonin Elite -satulatolppa. Varaston nurkissa olevat suorat tangot olivat kaikki vanhan liiton 56-60 -senttisiä, mutta halusin jäykkäperäiseenkin vähän leveämmän otteen, joten sen tähden piti käydä kolistelemassa ulkomaisia ostoskoreja. Tolpaksi suunnittelin alunperin Helin Chameleonissa ollutta Thomsonia, mutta se oli vain 367-millinen, joten jouduin hankkimaan pidemmän, ettei tarvitse leikkiä tolpan - saati sitten rungon - kestävyydellä.
Hieman säätämistä, paljon pohtimista ja vanhojen pyörien purkamista ja niin tuo oli parin illan askartelulla nipussa. Kiekot on otettu Tallboysta, siihen pitää syksyn aikana rakentaa jotain uutta ja kivaa tilalle, mutta se onkin sitten jo aivan toinen tarina. Päälikumeiksi vedin Thunder Burtit ja sisään Michelinin Aircomp -lateksisisuskumit, joka on mukava, hyvin rullaava ja varsin kilpailukykyisen painoinen yhdistelmä.
Ensimmäiset kokemukset Highballin uudesta versiosta ovat varsin hyvät. Tein tuohon tarkoituksella hieman aggressiivisemman ajoasennon, kuin aiemmin ja se tuntuisi toimivan aivan loistavasti. Oikestaan vahingossa tajusin, että jäykkäperäisen pyörän ajoasento pitää olla hieman vaativampi, jotta se pääsee oikeuksiinsa. Ensimmäisellä testilenkillä kävin kellottamassa Köykkyrissä aiemminkin käytetyn testiradan ja kello pysähtyi aikaan 6.45. Joten tuolla näemmä etenee sekalaisella polkupätkälläkin aivan kilpailukykyiseen vauhtia. Kun kokonaispainokin heilahti vain karvan päälle 9,5 kilon, niin ellei tuolla ehdi top 20:iin Palokassa, ei voi mennä kuin peilin eteen ihmettelemään, missä mahtaa olla vika!
Runko | Santa Cruz Highball XXL |
Keula | Fox Float 29 FIT 15mm |
Ohjainlaakeri | Cane Creek 40 series |
Ohjainlaakerin hattu + pultti | Cane Creek alu cap + teräspultti |
Spacerit | Pro carbon spacers |
Kiekko, etu | - ZTR Crest 29" |
- Sapim CX-Ray | |
- Aluminium Nipples | |
- DT 240S 6 bolt, 15mm | |
Kiekko, taka | - ZTR Crest 29" |
- Sapim CX-Ray | |
- Aluminium Nipples | |
- DT 240S 6 bolt | |
Pikalinkku, etu | Fox 15mm, sisältyy keulan painoon |
Pikalinkku, taka | DT RWS Through bolt 10x142mm |
Rengas, etu | Schwalbe Thunder Burt 29"x2.1" |
Rengas, taka | Schwalbe Thunder Burt 29"x2.1" |
Sisuskumit | 2x Michelin C4 AirComp Latex |
Keskiö | Race Face Taperlock Ti |
Kammet + ratas | Middleburn Duo 42/29, 180mm |
Polkimet | Shimano PD-M780 (XT) |
Vaihdevivut | Sram X.0 3x9 |
Vaijerinkuori | Shimano SIS SP41 |
Takavaihtaja | Sram X.O, medium, carbon cage |
Takapakka | Sram XTR 11-34 |
Ketju | Shimano Dura Ace CN-7801 |
Takajarru | Hope Race X2 Evo Stealth + adapteri + pultit |
Takajarrulevy | Hope Mono Mini + 6x titaanipultit |
Etujarru | Hope Race X2 Evo Stealth + pultit |
Etujarrulevy | Hope Mono Mini + 6x titaanipultit |
Ohjaustanko | Easton EC70 Flat 720mm |
Stemmi | Ritchey WCS 110 mm |
Satulatolppa | Thomson Elite 30.9 x 410mm |
Satula | Specialized Romin Pro 143mm |
Satulatolpan klamppi | Thomson |
Gripit | Sram |
Mittari | Polar CS600X + nopeusanturi |
Pulloteline + pultit | Specialized |
YHTEENSÄ 9520g |
Ei näitä Hikisten siivujen juttuja pitäisi lukea. Kaikenlaiset päivityskipinät ja virityskärpäset heräilevät!
VastaaPoistaHieno maasturi on tuokin, mutta siihenhän on jo teidän säätämöstä tulevien kamppeiden kohdalla totuttu. Jos jotain pitäisi kritisoida, niin sanonpa, että noista ZTR:n kiekoista joutaisi ainakin puolet tarroista pois.
Siinähän se esikuva taas on! Mahtava kokonaisuus noin niinkuin ylijäämäosista o/
VastaaPoistaOn pähee. Männä viikonloppuna G-leirillä ajelin Iglun samanlaisella amuliinirunkoisella ja voi vihne miten on hyvä. Mitä enempi vauhtia sitä paremmin ominaisuudet tulevat esille.
VastaaPoistaVaikka olen ollut vannoutunut teräsmies jo pitkään niin tämä kiilasi hankintaunelmointilistan kärkisijoille.
tv.kmw